Bliver 2026-reglementet et problem?

Formel 1-reglementet skifter næste år, hvor bilerne bliver mindre, aerodynamikken ændres, og power unit’en får en overhaling. Men allerede i år er der skeptiske stemmer i paddocken.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 16/7 2025 klokken 22:07

Formel 1 har for vane at ændre hele formlen for racerbilerne efter et vist antal år. I 2026 er fokus på at gøre bilerne mindre og lettere, samtidig med at der skal være fokus på, at profilen bliver mere miljøvenlig.

Helt konkret bliver benzinen, der køres på, udskiftet med en grøn version, der ikke udleder CO2. Formel 1 mener, at det er fremtiden for den grønne omstilling.

Meningen er, at op til 50 % af energien fra power unit’en skal komme fra bilens batteri og elmotorer. Problemet er bare, at der opstår flere og flere skeptiske kommentarer om, hvorvidt næste års reglement er en god idé. Der hersker nemlig tvivl om, hvorvidt batterierne kan levere nok effekt til hele omgangen.

En måde at imødekomme dette problem på er, at bilerne vil få justerbar aerodynamik, som vi kender det fra DRS. På den måde vil teamene kunne reducere vindmodstanden på langsiderne, hvor der ikke er brug for så meget downforce, og så aktivere den igen i svingene, hvor det er nødvendigt.

Seneste mand til at udtale sig kritisk om det nye reglement er Lance Stroll, ifølge racefans.net. Teamene designer allerede bilerne og kører simulationsmodeller af dem i simulatorerne, men som Stroll siger, har de meget mindre downforce. Det er for at imødekomme de nye motorer, der bliver mere afhængige af batterikraft. Stroll ønsker mere fokus på Formel 1-mesterskabet og mindre fokus på et mesterskab i batterier og energi – som han mener minder om et videnskabsprojekt.

Bilerne er sat til at blive lettere, hvilket er godt for løbene, da de dermed bliver bedre at duellere med. Et andet problem er dog, at der er skeptiske røster, som tvivler på, om det overhovedet er muligt.

Ifølge Stroll er der flere af hans kolleger, der deler hans synspunkt, men de udtaler sig ikke lige så åbent. Formel 1 kan være politisk, så der er kørere, som vil undgå problemer i paddocken.

Det, der kan blive problemet med det nye reglement, er, at fokus kan skifte fra at køre hurtigst muligt fra A til B til i stedet at handle om, hvem der bedst administrerer sin power unit.

Samme problem er flere gange blevet nævnt i forbindelse med Pirelli-dækkene. Store dele af løbene går med dækhåndtering og forsøg på at undgå at overbelaste dækkene. Det betyder, at kørerne ofte ikke kæmper for fuldt, men i stedet fokuserer på dækadministration.

Meningen er dog, at det hele skal blive en forbedring – så vi må se, hvad slutresultatet bliver i 2026.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER